Har du en drøm om at kunne leve af din hobby? Du fremstiller måske keramiksmykker eller andre små, yndige genstande, som du ved, at du kan sælge. Du har allerede haft rimelig god afsætning på de små amatørudstillinger, som du har deltaget i. Skridtet er nu, at du vil åbne en webshop. Din blog, som du bruger til at beskrive dine projekter på, har allerede en del følgere. Og på Instagram og TikTok kommer der også flere og flere for at se dine smukke billeder. Det er på tide, at du bliver professionel. Webshoppen er løsningen, tænker du. Og ja, der findes jo platforme, hvor du kan åbne en shop og få hjælp til markedsføringen. Men har du tænkt på, at det vil medføre udgifter for dig? Du vil skulle bruge tid på at rende på posthuset for at få sendt ordrerne afsted. Tid er penge. Tid brugt i køen ved posthuset er spildt tid.

Planlæg emballage

Du vil få brug for at købe emballage hos Jakodan i forskellige størrelser. Det skal jo passe til produkterne, du sælger. Selvfølgelig er du godt klar over, at du skal købe miljøvenlig emballage. Og det, at du gør det, har du sådan set også tænkt dig at bruge som et element i brandingen af din shop. Men har du tænkt over, at emballage ikke bare er en pose af genbrugsplast. Det er også en papæske eller en større papkasse. Og det er tape, du skal bruge til at lukke kassen eller æsken med. Det, der afgør, hvilken form for emballage du skal bruge, er naturligvis produktet. Sælger du fx små genstande, der er udskåret i træ, så behøver du måske ikke at købe bobleplast. Du kan måske nøjes med kraftigt indpakningspapir. Eller silkepapir. Det er op til dig. Sælger du derimod små, fine ting, som er skrøbelige, så har du måske brug for både bobleplast og silkepapir, så de ikke går itu, hvis pakken bliver udsat for voldsomme stød. Sælger du kunst – fx malerier, så kan det bedste for dig, måske være at købe paprør, som du nemt kan lægge det sammenrullede kunstværk i, så det ligger beskyttet og ikke bliver foldet sammen i en flad kuvert.

Og ja, måske vil du gøre noget ekstra ud af din branding af shoppen. Så har du brug for små kort, hvorpå du kan skrive en personlig hilsen til din kunde. Et ’tak for, at du valgte min shop’- kort. Det kan også være, at du må vælge at købe særligt gavepapir, som du vil pakke objektet ind i, inden du sender det til køberen. Du ved nemlig, at den slags små ting, som vi normalt ikke tænker over, betyder meget for en webshop. Du ved også, at dine kunder sætter pris på det personlige præg, du giver pakken, du sender til dem. Og du ved, at du er i hård konkurrence med andre lignende, små shops. Derfor skal du investere i mange forskellige, små elementer, der gør, at din shop fremstår som helt unik – og meget bedre end dine konkurrenters. Husk en vigtig ting her: Sæt dig ind i mulighederne for miljøvenlig og bæredygtig emballage!

Kan det pakkes forsvarligt?

Kender du den dejlige følelse, du får, når du har været på et museum, og se en rigtig god udstilling? Du glæder dig over, at du har lært noget nyt. Du har måske fået nogle ideer, som du vil afprøve derhjemme. Og efter en kop kaffe i museets cafe vil du lige kigge ind i museumsbutikken. Du skal da i det mindste have et postkort med dig hjem. Et postkort, som kan minde dig om den gode udstilling.

Men når du nu alligevel er i spenderehumøret, så kommer du til at købe udstillingens katalog, en plakat, et keramikfad og måske, også et lille smykke. Din tanke er, måske at genstandene vil være smukke i dit hjem, eller de vil kunne fungere som en god gave til et kært menneske.

Du glæder dig over, at den unge person, der er medhjælper i museumsbutikken, gør meget ud af at emballere genstandene fint. Plakaten kommer i et særligt firkantet paprør. Medhjælperen smiler til dig, da du sender ham et spørgende blik: ”Hvorfor er paprøret firkantet?” Han siger, uden at du har spurgt, at det er nemmere at sende en plakat med posten, hvis den er lagt i et firkantet paprør. Det koster også lidt mindre i porto.

En solid omgang bobleplast

Keramikfadet bliver først viklet ind i bobleplast – i god kvalitet, så det ikke knuses, hvis du kommer til at støde ind i noget. Dernæst bliver det pakket ind i forholdsvist tykt indpakningspapir. Medhjælperen er grundig og tager sig sin tid til at få det pakket godt ind. Du kigger på uret. Han ser dig. Spørger, om du har tid lidt endnu. Han spørger også, om smykket måske er en gave. Du kigger på ham. Han har forstået dig. ”Ja, det er en gave til min kusine”, svarer du – lidt kort. Han finder noget gavepapir, hvorpå logoet for museet er trykt frem, som han forsigtigt folder om æsken, som smykket er blevet lagt ned i. Den lille gave er fin nu. Han lægger kataloget og postkortet i en pose sammen med fadet, smykket og paprøret. Du betaler med dit kreditkort. Er glad. Du har haft en rigtig god dag. Kultur og forbrug. Smukke genstande. Og nu går turen så hjem. Du når lige akkurat, toget tilbage til byen, du bor i. Du lukker dig ind i din bolig. Smider jakken. Lægger posens genstande op på bordet inde i stuen.

Du sætter dig og bladrer i kataloget. Og så flår du indpakningspapir og bobleplast af fadet. Heldigvis er der ikke sket noget med det. Din pose ramte ellers ganske hårdt ind i et sæde, da toget bremsede voldsomt.

Du lægger den lille, fine gave til din kusine på reolen. Overvejer, om du skal skifte gavepapiret ud, men beslutter, at hun gerne må vide, at du faktisk har købt det på museet. Du åbner forsigtigt paprøret og ruller plakaten ud. Den er flot. Du lægger plakaten på bordet og laver en mental note om, at du skal huske at købe en ramme til plakaten. Det har været en skøn dag. Du er tilfreds.

Disclaimer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.